Z důvodu stavebních oprav zámku, je 2. prohlídková trasa dočasně uzavřena.
Omlouváme se a děkujeme za pochopení.
Ostatní trasy jsou přístupné bez omezení.

Tomáš Záborec - originální dřevořezba a dřevomalba

Tomáš Záborec je v české kotlině skutečně ojedinělý originální výtvarník, který tvoří fyzicky velmi náročnou technikou řezby do dřeva a následně malbou do vlastní dřevořezby. Pod jeho rukama vznikají kouzelné židle, kytary, talíře a další užitná i čistě umělecká díla, která nám připomenou sílu a krásu přírody, dřeva a jejich nerozlučného spojení. Je prvním umělcem, od kterého nabízíme umělecká díla v prostoru.

Více zde: https://www.galerie-ubrany.cz/tomas-zaborec/

Vnímání přírodního světa výtvarníka Tomáše Záborce probouzí v divácích emoce jim důvěrné známé. Metodou kombinace dřevořezby a malby vznikají na dřevěném podkladu díla, která zprostředkují ztvárnění přírody srozumitelným, zároveň však silně zasahujícím způsobem. I proto se návštěvníci mohou představených děl dotýkat a je jim ponechána v chápání a prožití sledovaného obrazu naprostá volnost tak, aby mohli odejít s pocitem, že jsou sami součástí přírody, kterou znají a jíž rozumějí.

Autor o sobě: 

 

Již několik let se věnuji vytváření obrazů na dřevěném podkladu, které pro zjednodušení nazývám dřevomalby.

 

Metoda práce spočívá ve využití různých zářezů, vrypů a dlabání do dřeva. V konečném výsledku tento způsob tvorby umožňuje i zapojení jiných, než jen zrakových smyslů – možnost seznámit se s obrazem dotykem, hmatovým vjemem, evokuje i další známé zážitky, jakými je vůně květin či šumění lesa. Toto vše má za úkol vytvářet výsledný dojem, vyvolávat vzpomínku, stát se obdobně jakýmsi symbolickým „zářezem“ do podvědomí zúčastněného diváka.

Je však poměrně těžké psát o něčem, co samo o sobě není ukončené. Namísto výkladu obrazů snad mohu přiblížit jedině jejich vývoj. Nemohu přesně popisovat strom, když v ruce držím šišku, jeho existenci ale přesto docela přesně tuším i odhaduji. Dá se říci, že se stejnými pocity přistupuji i k práci na vystavovaných dílech. Chci, aby tento dojem vývoje, růstu, neukončenosti byl na nich patrný.

 

Vzhledem k tomuto předpokladu tak začaly vznikat vícedílné obrazy „na pokračování“, ke kterým se podle možnosti vracím a „rostou“ dál. Úplné dokončení vždy obraz ohraničí, zastaví jeho „život“ – naopak pokračování, které narušuje umělou kompozici, ponechává v tomto směru absolutní volnost a přirozenost.

Jindy zase nemám chuť pokračovat, ale chci zkusit zvolené téma vidět a ztvárnit jinak – proto jsou na některých dřevomalbách stejné názvy, doplněné jen o pořadové číslo. Je to jasné a jednoduché. Tento způsob pojmenování jsem začal upřednostňovat před promyšle nými názvy, které diváka samy o sobě již někam směrují – přeji si, aby vnímatelům díla byla ponechána naprostá volnost v chápání a prožití sledovaného obrazu.

 

Nikdy se nechci pouštět s přírodou „do křížku“. Ke zvolenému tématu, krajinnému motivu či přírodnímu detailu je třeba vždy přistoupit s úctou. Jedině tak se mohu znovu pokoušet naplnit v tvorbě svůj cíl: vyvolat v lidech, kteří vnímají mé obrazy, pocit, že jsou sami součástí přírody. Při ztvárnění a uchopení charakteru vybraného tématu se snažím o to, aby z obrazu čišel chlad, voněla tráva, fičel vítr – a škála těchto vjemů je nekonečná.

Pokud návštěvník odejde z výstavy s pocitem, že viděl přírodu v podobě jemu důvěrně známé a blízké, pak jsem tomu cíli blíže.

 

 Tomáš Záborec

tel. 606. 842.205

e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

FB: Tomáš Záborec Dřevomalby